Když chybějí v jídelníčku bílkoviny, přibývá v těle tuk

Když bílkoviny v jídelníčku chybí, důsledkem je rapidní nárůst tělesného tuku.

Že je správné a vyvážené složení jídelníčku pro naše zdraví důležité, to vědí snad všichni. Ne všichni se tím ale bezpodmínečně řídí. Podle statistik to vypadá, že stále tloustneme a lenivíme. Přitom by stačilo se řídit jednoduchou úměrou. Čím méně proteinů (bílkovin) bude obsahovat náš jídelníček, tím více na sobě budeme pozorovat nárůst tělesného tuku. Bílkoviny v jídelníčku jsou pro náš organismus potřebné, bez jejich dostatečného příjmu se rapidně zvyšuje množství ukládaného tuku v těle.

Autoři studie zaměřené na stravovací návyky a jejich dopad na zdraví vzali výzkum pěkně od podlahy. Vybrané dobrovolníky na zhruba tři měsíce izolovali v přísně střeženém středisku, kde je rozdělili do dvou skupin. Po dva měsíce muži i ženy z obou skupin získávali denně z jídla zhruba o 1000 kilokalorií víc, než bylo potřeba, aby si udrželi váhu. Každá ze skupin měla jiné množství obsažených proteinů, nikdo z nich neměl příliš pohybu, citoval server Health.

Lidé ve skupině s nízkým obsahem proteinů (bílkovin) v potravě přibyli na váze mnohem více, než skupina s vyváženým poměrem proteinů. U nezdravě stravovaných osob bylo také až 90 % denního příjmu kalorií ukládáno jako tělesný tuk, přičemž u lidí s vyváženým poměrem bílkovin to bylo pouze 50 %, zbytek tělo spálilo.

Optimální množství přijímaných bílkovin  

Vědci podle zjištěných výsledků ze studie také upozornili na nepřesnost dřívějších tvrzení, podle kterých stačí ženám příjem bílkovin zhruba 46 gramů na den a mužům 56 gramů na den. Podle členů výzkumného týmu jsou obě hodnoty nízké, a aby nedocházelo ke ztrátě svalové hmoty, je potřeba u obou pohlaví minimální příjem 78 gramů denně.

Doktor David Heber, vedoucí Zdravotnického centra pro zdravou výživu v Los Angeles, tvrdí, že většina lidí by měla získat zhruba 30 % z celkového denního počtu kalorií právě z bílkovin (pro srovnání: lidé s nízkým příjmem mají zhruba jen 5% obsah bílkovin).

Jsou i další problémy způsobené nedostatkem bílkovin?

Rozhodně ano. Problémů může být více, únavou a pomalou regenerací těla po cvičení počínaje, přes sníženou kavlitu vlasů, nehtů, pleti, dopady na imunitní systém konče.

Chutě na sladké, chutě na různé pamlsky mezi jídly, pocity nedostatečného nasycení krátce po jídle – to jsou známky toho, že naše strava obsahovala nevyvážené nebo nedostatečné množství bílkovin.

 

Kolik potřebujete bílkovin konkrétně vy? Přesnou hodnotu s ohledem na Vaši stavbu těla vám spočítám. Buď v rámci měření analýzy těla bioimpedanční metodou nebo pomocí analýzy na dálku. Kontaktujte mne a vše vám vysvětlím.

  • Kategorie
  • Tipy pro hubnutí

    Nechte si posílat tipy pro hubnutí a správnou výživu.