Chcete zhubnout? Musíte jíst!

Chcete zhubnout, musíte jíst.

Ani ne za měsíc je tu doba prázdnin a dovolených a mnohé ženy možná na poslední chvíli řeší, jak se co nejrychleji a nejúčinněji dostat do formy. Ne vždy si ale počínají správně.

Diety nefungují. Proč?

Je třeba si uvědomit, že svalová a tuková hmota mají rozdílný metabolismus. I v klidové fázi spotřebují naše svaly 5x více energie než tuková tkáň, především podkožní tuk má malý metabolický obrat a kalorie nespálí. Pokud se rozhodneme zhubnout jen pomocí přísné diety, dochází k negativní energetické bilanci, takže tělo musí energii na metabolické procesy získat z tuku uloženého v tukové tkáni. Ovšem pokud dostatečně nezatěžujeme svaly, získá energii i z bílkovin uvolněných z naší svalové hmoty.

Na drastické diety (s příjmem pouze 400–600 kcal/den) se organismus dokáže adaptovat tím, že sníží svou energetickou spotřebu na minimum. Následně dojde k odbourání svalů a po čase i k zastavení hubnutí.
Podobná situace nastane, jestliže v průběhu dne vynecháváme jídla – tělo v obavě o zastavení přísunu energie snižuje její výdej a přebytky v průběhu jednoho denního jídla ukládá do tukové tkáně. A protože přísný dietní režim nedokážeme udržet dlouhodobě, vracíme se po zhubnutí k původnímu stravování. To vede ke ztloustnutí a známému jojo efektu, kdy váhové přírůstky jdou do tukové tkáně na úkor svalové hmoty.

Hubnutí je změna životního stylu, ne dieta.

Hubnutí tedy určitě neznamená pouhé snížení příjmu energie, ale kompletní změnu životního stylu, je tedy nutné upravit současně dietní i pohybový režim. Dieta by měla odpovídat cílové váze a měla by brát v potaz naši výšku, optimální tělesné složení a pohybovou aktivitu, jen tak můžeme zhubnout a znovu nepřibrat. Abychom neměli hlad, je dobré rozdělit stravu do 5–6 denních jídel, která by měla obsahovat doporučené množství bílkovin, vlákniny, vitamínů, stopových prvků a zejména dostatek tekutin. S nastavením správného dietního režimu nám mohou
pomoci zkušení výživoví poradci.

Pokud si takový jídelníček nejsme schopni zajistit pestrou a hodnotnou stravou, pomůžeme si kvalitními potravinovými doplňky, např. pro doplnění vlákniny či bílkovin, případně lze zvolit kompletní potravinový
doplněk nahrazující 1 denní jídlo, který dodá přesné množství energie, základních živin i mikronutrientů.

Zpracováno podle Svět ženy 7/2016, text doc. MUDr. Pavel Kohout, Ph.D.

  • Kategorie
  • Tipy pro hubnutí

    Nechte si posílat tipy pro hubnutí a správnou výživu.